Äppelpaj



Igår vart det lite vardagslyx med äppelpaj och jag fick ett fint skärsår i tummen på köpet, alltid lika trevligt! ;)
Smakade mumma. Gjordes på färska äpplen från svärmors trädgård! Jag gillar dock när äpplena har liiite tuggmotstånd och inte blir sådär "äpplmos-mosiga" så då har jag ett tips att man tar frysta äppelskivor och sedan häller på smuldegen och skjutsar in i ugnen.

Mitt recept för en höst äppelkaka:

Smuldegen
  • 125 gram smör
  • 1,5 dl vetmjöl
  • 1,5 dl havregryn
  • 1 dl socker
  • skivade äpplen ca 6 stycken eller tills pajformen är nästan lite överfull (sjunker i iugnen när de blir mjuka)
  • massa kanel
Häll i äpplena i en smörad form, strö över kanel. Nyp ihop rumstempererad smör med vetemjölet, havregrynen och sockret, strö sedan över äpplena. 200-225 grader i ugnen ca 15-20 min.
Servera med vaniljsås, mums!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0